×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

(شعر و موسیقی (صوتی و تصویری

آشنایی بیشتر با موسیقی ایران زمین

آشنایی با سنتور بخش اول

 
 

سنتور یكی از قدیمی ترین سازهایی  ا ست كه منسوب به ایران شده و شناخته میشود. و اصطلاحاً باتوجه به تعداد خركها بر آن نام گذاری گردیده است . مثلاً 9 خرك ، 10و11 خرك، 12 خرك ،و..........و اساتید زیادی در این زمینه سازی شناخته شده ایرانیان میباشند : ماننداساتید : حبیب سماعی ، حسین ملك ، ابوالحسن صبا ، فرامز پایور ، مشكاتیان ، پشنگ كامكار ، و ....................... كه در آینده و بصورت تفكیكی در رابطه با اساتید نوشته هایی خواهیم داشت.

و اما در خصوص خود سنتور معروف ترین آن 9خرك میباشد كه كمی بیشتر 3 اكتاو وسعت و 6صدا است . و بعد از آن ساز تغییر یافته توسط مرحوم حسین ملك میباشد كه 10و11   خرك میباشد كه 5  اكتاو و 12  صدا است

درخصوص ساز 9 خرك كتابهای آموزشی بسیاری تهیه تدوین گردیده و منتشر شده و در خصوص سنتور 10 و 11  خرك  فقط كتاب خود مرحوم ملك است كه در دست هنجویان ایشان دست بدست گشته ، بنابراین برای شناخت بیشتر با ساز ابداعی ایشان مستقلاً توضیحاتی را برگرفته از كتاب ایشان ونقل قول از ایشان ذكر میكنم.

ایشان در خصوص تغییراتی كه داده چنین گفته كه 1 : تغییر در سیستم كوك بدین معنی كه كوك سنتور از سل به لا دگرگون شده كه چند خاصیت را ذكر كرده اند اولاوسعت صدای سنتور در پاسخ گوییهاست و ثانیاً قرین بودن آن با ساز های جهانی و نت نگاریهای آنها كه قابل اجرا میگردد. و منطبق با ( لا ) دیاپازون میباشد.

2 كگستر دگی وسعت صدا كه اینگونه نوشته اند: این مسئله هم همكوكی سازهایی مثل ویولن و سنتور را راحت كرده هم از نظر سلفژ خواننده نیز راحت تر است وبصورت استاندارد  اجرای كار دارد.

3 : تغیراتی در ساختمان سنتور مثل: خركها ، گوشیها ، سیم گیرها وشیطانكها كه باعث گردیده مشكل راست كوك وچپ كوك بگونه رفع شود و اجرای قطعاتی مانند گوشه دلكش در بیات ترك كه بواسطه نداشتن سیم برای9خرك قابل جواب دهی برای سنتور نبود براحتی پاسخ گویی شود

4 : تغییر در مدت و روش تدریس : كه با توجه به نحوه كار استاد و نحوه مضراب زدن و درو س سلیقه ایشان طبیعیست كه هر استادی روش خاص در تدریس دار د و زیاد نیاز ی به بسط این مسئله نمیباشد

5 : تغییر در روش نوازندگی و شیوه مضراب نوازی حالات عمودی و افقی كه با توجه به قابل استفاده بودن سیمهای پشت خرك زرد لازم است به گونه ای دیگر مضراب نوازی گردد. عمدتاً حركات مضراب از آرنج و ظریف نوازی با مچ

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به كتاب نگاهی به دگرگونی و تحولات سنتور نوشته مرحوم ملك مراجعه نمایید.

 

 

شنبه 19 شهریور 1390 - 1:12:08 AM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم